Mission

EFS mission

Hela evangeliet till hela människan. Med Jesus som förebild vill vi verka för att människor ska försonas med Gud och sina medmänniskor, bli helade till ande, själ och kropp och bli sända att ständigt bära budskapet om Jesus vidare till nya människor.

Detta är holistisk mission: att nå vidare med evangeliet, underbyggt av utbildning och uttryckt i ord och handling. Så kommer människor till en levande tro på Jesus Kristus och får sina liv förändrade genom den Helige Ande.

 

Tre prioriterande områden för EFS internationella arbete:

Jesus förnyar – vi når vidare med evangeliet. Vår missionskallelse handlar om att nå vidare med evangeliet. Det är Jesu kallelse till sina lärjungar och vi får vara med och bära det uppdraget vidare. Därför prioriterar vi projekt som har en evangeliserande karaktär. Vi vill finnas med i frimodigt missionsarbete, med målet att budskapet om frälsningen i Jesus Kristus ska nå nya människor på nya platser och i nya situationer.

Jesus utrustar – vi utbildar för helhet. För att missionsarbetet ska ha en stabil grund behövs utbildning med en helhetssyn på människan. Utbildning inom teologi, ledarskap, social omsorg, hälso- och sjukvård med mera har till syfte att tjäna hela människan.

Jesus helar – vi arbetar diakonalt. För att missionsarbetet ska vara trovärdigt och heltäckande behöver det ta sig praktiska uttryck. Jesus kallar oss att uttrycka evangeliet i kärlek till alla människor och med omsorg om deras konkreta livssituation. Vi menar att hälso- och sjukvård, utvecklingsarbete, miljö- och demokratifrågor är viktiga som ett uttryck för Guds kärlek till alla människor. Å andra sidan är de skolor, sjukhus, barnhem och liknande som EFS stödjer inte enbart sociala inrättningar. De är också platser där människor kommer i direkt kontakt med evangeliet om Jesus Kristus.

150 år av internationell mission. EFS har en lång historia och många internationella kontakter. Detta arv vill vi förvalta efter bästa förmåga för att uppfylla Jesu missionskallelse i varje ny tid. Därför vill vi ta vara på de djupa och nära relationer vi redan har och samtidigt söka nya vägar för att utföra vår missionskallelse så att den blir till välsignelse. Vi vill inte vara ensamseglare i mission, men vi vill sträva efter att tillsammans med våra systrar och bröder på olika platser arbeta för Kristi rikes tillväxt.

Genom ett antal projekt samarbetar vi med kyrkor i, Eritrea , Etiopien, Indien, MalawiTanzania och Mellanöstern
Några av våra projekt finns i Sverige.
Barn i alla länder (BIAL)
är EFS missionssatsning för barn.        

Vill du veta mer om de olika missionsländerna gå in på www.efs.nu/internationellt